Podróżowanie rowerem, również na co dzień, niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów dla naszego zdrowia i samopoczucia. Bardzo popularne są rowery górskie, miejskie i trekkingowe. Czym jednak się od siebie różnią? Jaki rower będzie dla nas najlepszy i najbardziej uniwersalny? Postanowiliśmy przyjrzeć się rowerom trekkingowym. Podpowiadamy, jaki i osprzęt wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Po co jeździć na rowerze? Zalety jazdy na rowerze
W Internecie można znaleźć ponad milion wyników, gdy zadamy wyszukiwarce pytanie „jakie są zalety jazdy rowerem”. Okazuje się bowiem, że wiele osób decyduje się na rower właśnie z powodu wielu pozytywnych aspektów, jakie jazda na rowerze nosi za sobą. Aktywność fizyczna jest przecież naturalnym wyzwalaczem hormonów szczęścia, poprawia nasze samopoczucie, dodaje energii, a także znacząco przyspiesza metabolizm. Dlatego też każdy z nas powinien na poważnie rozważyć zamianę samochodu czy autobusu na rower. Przynajmniej w sezonie letnim, kiedy pogoda sprzyja jeździe na rowerze – nawet do pracy czy po zakupy.
Jakie zmiany w naszym organizmie i życiu możemy zauważyć przy regularnych przejażdżkach rowerem? Poprawia się nasza wydolność tlenowa, która wpływa na wykonywanie codziennych czynności, a także próg odczuwania zmęczenia, tak zwanej zadyszki. Jazda na rowerze wpływa doskonale na układ krążenia, ponieważ zwiększa się objętość wyrzutowa serca oraz jego pojemność minutowa. Tym samym możemy ograniczyć ryzyko chorób układu krążenia, zawałów serca, miażdżycy czy choroby wieńcowej. Jeszcze mamy kogoś przekonywać? Ok, to podpowiemy jeszcze, że na rowerze kształtujecie mięśnie praktycznie całego ciała, ładnie je rzeźbicie, a przyspieszone tętno i obieg krwi powodują lepsze dotlenienie tkanek. Skóra staje się bardziej jędrna, gładka, co widać gołym okiem.
Trening na rowerze to także trening odchudzający! Odpowiada popularnemu na siłowni treningowi aerobowemu, a sprytne modyfikowanie trasy i prawidłowe obciążenie pozwolą Wam zamienić go w trening interwałowy. To dobre przygotowanie do trenowania zimą na rowerach stacjonarnych, bo stajemy się bardziej wytrzymali, mamy więcej siły i nie łapiemy zadyszki. Badania dowodzą również, że jeśli często wybieramy rower, jesteśmy wydajniejsi w życiu i pracy. Mamy więcej energii do życia, rzadziej dopada nas chandra i złe samopoczucie.
Jednak to nie wszystko… zrezygnowanie z auta czy komunikacji miejskiej na rzecz roweru to oszczędność czasu i pieniędzy. Nie wydajemy na benzynę, bilety i nie stoimy w porannych korkach. Warto też przypomnieć, że rower jest też po prostu ekologiczny!
Do czego służy rower trekkingowy?
Świetnie – z pewnością już wiesz, że chcesz zmienić swoje życie i przesiąść się na zdrowszy rower! Jednak jaki rower wybrać? Górski, miejski, trekkingowy czy crossowy? Rodzaje i przeznaczenie rowerów przyprawiają o zawrót głowy. Najbardziej uniwersalnym wyborem wydaje się być rower trekkingowy. Dlaczego? Już spieszymy z wyjaśnieniem.
Uniwersalność roweru trekkingowego zawiera się w jego przeznaczeniu – świetnie sprawdzi się zarówno na drogach asfaltowych, jak i utwardzonych lub nie, a także na leśnych i polnych odcinkach trasy. To wszystko dzięki rozmiarom i konstrukcji kół oraz opon. Są dość wąskie, ale jednocześnie na tyle szerokie, że poradzimy sobie w trudniejszym terenie. Wygodę na różnorodnej trasie zapewni też amortyzator, który praktycznie zawsze jest elementem obligatoryjnym. Część rowerów trekkingowych umożliwia zablokowanie amortyzatora, jeśli nasza trasa nie będzie zbyt górzysta ani nierówna. Spośród innych rowerów wyróżnia rower trekkingowy bogate wyposażenie, jakie doskonale sprawdzi się na dłuższych trasach. To przede wszystkim lampki na dynamo, które dzięki napędzaniu siłą mięśni, nigdy nas nie zawiodą. Znajdziemy tam też błotniki oraz bagażnik, do którego z powodzeniem przymocujemy sakwy. Takie wyposażenie przyda się też w codziennych podróżach po mieście czy wycieczkach za miasto. W sakwach ukryjemy ubrania na przebranie do pracy, cieplejsze ciuchy czy chociażby koc, który przyda się podczas pikniku.
Ważną cechą rowerów trekkingowych jest ich mniejsza waga. Zazwyczaj są lekkie, szczególnie w porównaniu z rowerami miejskimi czy górskimi. Dzięki temu są wygodne w jeździe, szybko się rozpędzają, a przeprowadzanie ich po trudniejszym terenie nie stanowi większego problemu. Z kolei rama jest tak zbudowana, że jazda na rowerze trekkingowym jest bardziej komfortowa niż w górskim – nie jesteśmy aż tak bardzo pochyleni i położeni nad rowerem, za co z pewnością podziękuje nam nasz kręgosłup. Dobrą prędkość jazdy zapewni nie tylko lekka rama, ale też duże koła. Większość popularnych trekkingów wyposażona jest w duże 28-calowe koła (a niektóre nawet w 29-calowe), niezależnie od wielkości ramy.
Dobierz odpowiedni rozmiar ramy rowerowej
Dużym problemem przyszłych rowerzystów jest wybór odpowiedniej ramy. Do wyboru są nie tylko różnie rozmiary, ale i materiały, z jakich może być wykonana. Są na rynku ramy stalowe, karbonowe i aluminiowe. Te pierwsze są bardzo ciężkie, ale też wyjątkowe trwałe. Karbonowe są z kolei niespotykanie lekkie, ale jednocześnie bardzo drogie i zasadniczo używa się ich do rowerów szosowych lub wyczynowych. Natomiast ramy aluminiowe są kompromisem pomiędzy przyjazną ceną, a lekkością i trwałością.
Rozmiary ramy rowerów trekkingowych określa się w calach – od 18’’ do 23’’. Ramy najmniejsze, czyli 18’’ przeznaczone są dla osób o wzroście pomiędzy 162-167 cm, ramy 19’’ to ramy dla osób 167-172 cm, a ramy 20’’ znajdą zastosowanie przy osobach między 172 a 175 cm. Większe ramy, czyli 21’’ to odpowiedni rozmiar dla osób o wzroście 175-177 cm, 22’’ dla osób między 177-181 cm, natomiast największe ramy ucieszą rowerzystów o wzroście 181-187 cm.
Zdjęcie: Depositphotos.com
Osprzęt do roweru trekkingowego
Warto też przyjrzeć się rowerowi trekkingowemu, który zamierzamy kupić, pod kątem osprzętu. Najważniejszy jest system przerzutek, który powinien być niezawodny i dobrany do naszych potrzeb. Zasadniczo w rowerze trekkingowym wystarczy 24 przerzutek (3 przednie i 8 tylnych), ale można znaleźć też takie, które dochodzą do prawie 30. Polecamy szczególnie osprzęt marki Shimano, który jest najbardziej popularny i nietrudno o części zastępcze. Dobrą relacją między ceną a jakością będą przerzutki Shimano z poziomu Alivio, Acera lub Altus. Wyższe klasy do nie wyczynowej jazdy mogą okazać się zbędne.
Ważną rolę w trekkingu odgrywa wygodne siodełko – w końcu ma służyć do przyjemnej, a nie wyścigowej jazdy. Polecamy szczególnie żelowe siodełka z dość szerokim siedziskiem, które nie będzie sprawiało problemów podczas codziennej jazdy. Musimy pamiętać jednak, że na pierwszy rzut „oka” siodełko może wydawać się niewygodne, a dopiero po przejechaniu kilku kilometrów możemy stwierdzić, czy dane siodełko nam odpowiada, czy nie. Dlatego też warto poradzić się dobrego doradcy w salonie rowerowym, który pomoże nam dobrać właściwe siodełko rowerowe.
Dla wygody przydadzą się też dobrze skonstruowane chwyty. Jakie powinny być? Ergonomiczne i miękkie chwyty doskonale sprawdzą się w dłuższych i krótszych trasach. Często te, które fabrycznie są dołączane do rowerów, są twarde i zbyt cienkie, by można było wygodnie chwytać kierownicę w trakcie jazdy.
Do jazdy nocnej, zarówno na trasie, jak i mieście po zmroku, konieczne jest dobre oświetlenie. Jeśli postawimy na to, które napędzane jest prądnicą (np. w piaście), będziemy mieli pewność, że nigdy nas nie zawiedzie. Do tego warto dołożyć małe lampki ledowe, które migają (na kierownicę montujemy białe lub żółte światło, a na tylne koło czy bagażnik wyłącznie czerwone).
Nasze propozycje
Poniżej kilka propozycji ciekawych rowerów trekkingowych.
- Rower trekkingowy Kreativ City Series 2811, cena 679 zł
Rower trekkingowy Kreativ City Series 2811 to nowoczesny, wykonany z wysokiej jakości materiałów, rower ze stalową ramą wielkości 20". Rower jest wyposażony w szereg udogodnień, znacznie podnoszących komfort i wygodę jazdy w każdych warunkach. Znajdziemy w nim: błotniki, dzwonek, kierownica z koszem, tylny bagażnik, dynamo, precyzyjne przednie i tylne hamulce, oraz osłona łańcucha. Doskonały stosunek ceny do jakości oraz atrakcyjny design sprawiają, że rower trekkingowy Kreativ City Series 2811 to idealny model przeznaczony do jazdy po mieście i wycieczek po utwardzonych drogach.
Rama wykonana jest ze stali nierdzewnej, a koła są wielkości 28’’. Hamulec zamontowany jest w piaście, podobnie jak dynamo przedniego oświetlenia. Waga roweru trekkingowego Kreativ City Series 2811 to niewiele ponad 15 kg, co przy tak bogatym osprzęcie jest dobrym wynikiem.
- Damski rower trekkingowy DHS Travel 2852, cena 1179 zł
Damski rower trekkingowy DHS Travel 2852 to nowoczesny rower z solidną, stalową ramą o damskiej geometrii i kołami w rozmiarze 28". Model jest wyposażony w szereg akcesoriów, zapewniających wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy, takich jak: błotniki, bagażnik czy światło zasilane bateriami. Za płynną jazdę odpowiadają obrotowe manetki z 18 biegami. Dodatkowe atuty roweru to niezawodne hamulce typu V-brake i trwałe opony Mitas. Dzięki funkcjonalnemu wyposażeniu i atrakcyjnej cenie, rower trekkingowy DHS Travel 2852 stał się bardzo popularnym modelem do jazdy w mieście, w łagodnym terenie i na utwardzonych drogach. Oświetlenie roweru zasilane jest bateriami.
- Rower Devron Urbio U2.8, cena 1929 zł
Rower Devron Urbio U2.8 to nowoczesny rower z lekką, aluminiową ramą i bogatym wyposażeniem. Widelec z amortyzatorami, niezawodne hamulce szczękowe Tektro, 8 biegów, obrotowe manetki i wysokiej jakości komponenty Shimano i Devron zapewniają doskonały komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dzięki unikalnej geometrii, jazda na rowerze Devron Urbio U2.8 nie powoduje zmęczenia.
Specjalna, odblaskowa taśma na oponach zapewnia maksymalną widoczność, nawet w warunkach słabego oświetlenia. Sprawdzi się na wycieczki po utwardzonych drogach lub w umiarkowanym terenie. Waga roweru to jedynie 13 kg, a widelec jest amortyzowany, dzięki czemu rower jest szybki i wygodny. Oświetlenie i wyposażenie dodatkowe trzeba dokupić osobno.